תגובה פוסט טראומטית
ודרכי טיפול

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

תגובה פוסט טראומטית היא הפרעה פסיכיאטרית המתהווה כתוצאה מחשיפה לאירוע מעורר אימה, שבמהלכו ובעקבותיו חש האדם הנחשף אליו, סכנה לשלמותו הפיזית והנפשית. המדובר בתגובה סובייקטיבית לחלוטין, שיכולה להופיע אצל אחד ולא להופיע אצל אחר, שנחשפים לאותו האירוע בדיוק. תגובה זו יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון צורות, שכולן גורמות לפגיעה, לעיתים משמעותית, באיכות חייו של הסובל ממנה. דרכי הטיפול הקיימות מתבססות על טיפולים פסיכולוגיים, קוגניטיביים ותרופתיים.

מהי תגובה פוסט טראומטית?

תגובה פוסט טראומטית (נקראת גם פוסט טראומה, הלמת, הפרעה פוסט טראומטית), ובלועזית PTSD (Post-Traumatic Stress Disorder) היא מונח גג המאגד סביבו את שלל התגובות הנפשיות שחווה אדם, לאחר שנחשף לאירוע טראומתי, קרי אירוע מעורר אימה שבו חש האדם סכנה מהותית לשלמותו הפיזית או הנפשית – תאונת דרכים, אלימות, פיגוע, אונס, השפלה, מלחמה, חשיפה לפציעה קשה או מוות של אחר, ואפילו עלבון וכעס. האירוע עצמו הוא אירוע אובייקטיבי, אך האופן בו חווה אותה כל אדם הוא סובייקטיבי לחלוטין. בהתאם לכך, גם הטראומה ועוצמתה היא סובייקטיבית, וכך גם התגובה הפוסט טראומטית, שיכולה לבוא לידי ביטוי בצורות רבות.

על השאלה האם אירוע מסוים יעורר טראומה אצל אדם ניתן לענות בשני מישורים: עד כמה היה האירוע צפוי ועד כמה חש האדם שחווה אותו, שיש לו שליטה במצב. ככל שהאירוע הוא יותר מפתיע ופחות נשלט, כך עולה ההסתברות שהוא יגרום לטראומה נפשית.

 

כיצד באה לידי ביטוי התגובה הפוסט טראומטית?

התגובה הפוסט טראומטית היא סובייקטיבית מאוד ויכולה כאמור להופיע בצורות שונות אצל אנשים שונים. כחלק מכל תהליך טיפול, חשוב מאוד לפתח מודעות למאפייני התגובה הספציפית. התגובה יכולה להיות מאוד נקודתית ולהופיע בתנאים מאוד מסוימים, בעוד שבמקרים אחרים יכולה התגובה להיות מבוססת על אמונה גנרית כמו “העולם מפחיד”, אמונה שמשפיעה על כל ההתנהלות היום יומית. בין התגובות האפשריות אפשר למנות חוויה חוזרת של אירוע הטראומה, סיוטים, קשיי ריכוז, הימנעות חברתית, קרירות רגשית, כעס ורגזנות, דריכות יתר, תחושות אשם, בושה, דיכאון, פגיעה בדימוי העצמי ופגיעה בחיי החברה, המשפחה והאינטימיות.

 

מהו הטיפול לתגובה פוסט טראומטית?

הטיפול בתגובה פוסט טראומטית עשוי להיות שונה למדי בין מטופל למטופל, בכפוף למספר פרמטרים ובראשם אופי הטראומה אותה עבר המטופל והיותה חד פעמית או מצטברת, הזמן שחלף מאז חוויית הטראומה, מאפייני התגובה הפוסט טראומטית ומבנה האישיות של המטופל.

ככלל, טיפול אפקטיבי יכלול מרכיב פסיכולוגי ותרופתי, ועל פי הצורך גם מרכיב קוגניטיבי. שני טיפולים פסיכולוגיים בהם נעשה שימוש נרחב לטיפול בתגובה פוסט טראומטית הם:

  • חשיפה ממושכת PE – תהליך פסיכולוגי בן 13 מפגשים, במהלכו ובצורה הדרגתית, מתבקש המטופל להיחשף להתנהגויות, מקומות, מצבים או אנשים מהם הוא נמנע, ולהתמודד עימם. טיפול זה מיועד לשנות עמדות ואמונות שליליות אותן פיתח המטופל כלפי אותם אלמנטים בעקבות הטראומה שעבר.
  • EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) – שיטה המבוססת על טיפול רגשי באמצעות תנועות עיניים מצד לצד באופן שיוצר גירוי של שתי אונות המוח. שיטה זו הוכחה כיעילה מאוד בטיפול בפוסט טראומה.

בנוסף לכך, ניתן לקבל טיפול פסיכולוגי אישי, זוגי או משפחתי, בהתאם לנסיבות, וכן לקחת חלק בקבוצות תמיכה לאנשים בעלי בעיה דומה. טיפול זה מיועד לאפשר למטופל לעכל את האירוע שעבר, להתמודד עם השלכותיו ועם ההתנהגויות החדשות שהתפתחו בו, במטרה להפחית בצורה הדרגתית את עוצמת התגובה הפוסט טראומטית ולחזור לחיי שגרה רגילים.

הטיפול התרופתי מיועד לסייע למטופל בהתמודדות עם סימפטומים שונים כמו נדודי שינה, עצבנות יתר ודכאון. השילוב של הטיפול התרופתי בנוסף לטיפולים הפסיכולוגיים והקוגניטיביים נמצא יעיל מאוד בטיפול באנשים הסובלים מתגובה פוסט טראומטית, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל על בניית תכנית טיפול המשלבת את כלל הכלים הזמינים לטיפול בבעיה זו.

עיצוב קו הלסת
עיצוב קו הלסת ללא ניתוח

עיצוב קו הלסת באמצעות חומר מילוי נחשב לאחת הפרוצדורות המבוקשות והפופולאריות ביותר בתחום האסתטיקה של הפנים, ולא בכדי. קו הלסת מעניק לפנים את המסגרת והגבולות,