הפרעות קשב וריכוז
בקרב ילדים ובוגרים

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

7%-10% מהילדים ובני הנוער עד גיל 18, סובלים מהפרעות קשב וריכוז, ורבים מהם כלל אינם עוברים תהליך אבחון של הבעיה. ללא טיפול מתאים, קיימת סבירות גבוהה של כ-70% להמשך הפרעות הקשב גם בגילאים מבוגרים, ולהתפתחות ליקויי תפקוד במקום העבודה, במשפחה ובחברה. כיום ההערכה היא כי 4%-7% מהמבוגרים סובלים מבעיה זו ברמה כזו או אחרת.

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder) היא הפרעה נוירו-התפתחותית בעלת סימפטומים אופייניים הכוללים קשיי קשב, קשיי ריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. אצל אנשים שונים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, עשויים סימפטומים אלה להופיע במינונים והיקפים משתנים, הגורמים לפגיעה בתפקוד היומיומי. על כן, חשוב לעבור אבחון מקצועי של הבעיה על מנת לגבש החלטה על קיומה או אי קיומה, ולקבל את הטיפול המתאים.

 

מדוע חשוב לטפל בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים?

הפרעות קשב וריכוז יכולות להעניק לסובלים מהן מספר יתרונות חשובים לחיים, ובמיוחד היכולת לבצע מספר רב של פעולות בו זמנית. יחד עם זאת, בראייה כוללת, נחשבת הפרעה זו לפוגענית מאוד, והשלכותיה יכולות ללוות את הסובלים מהן לאורך כל חייהם. ככלל, גורמות הפרעות קשב וריכוז לקשיים מהותיים בפעולות למידה כמו קריאה, הקשבה וריכוז. גילאי  הילדות וההתבגרות הם הגילאים בהם אנו עוברים את תהליכי הלמידה המשמעותיים והאינטנסיביים ביותר בחיינו, והפרעה כזאת יכולה לפגום מאוד בהתפתחות האישית והשכלית בהמשך הדרך. כמו כן, אי טיפול בבעיה עלול להוביל להתפתחות בעיות פסיכיאטריות כדוגמת דכאון והתמכרויות.

אצל מבוגרים יכולות הפרעות קשב וריכוז לבוא לידי ביטוי בשלל תחומי חיים – בחיי הבית והמשפחה, במציאת עבודה ופיתוח קריירה, בלימודים גבוהים ובחיי החברה. החיים עם הבעיה לאורך שנים מעמעמים מעט את המודעות לעצם קיומה, אך ברוב המקרים מהווה הפרעת הקשב והריכוז, גורם מרכזי לקשיים בגילאים מבוגרים.

כיצד מזהים הפרעת קשב וריכוז?

אבחון הפרעות קשב וריכוז הוא תהליך המבוסס על זיהוי מינימום מוגדר של סימפטומים המאפיינים את הבעיה. בין הסימפטומים המרכזיים שנבחנים:

  • חוסר תשומת לב לפרטים וביצוע שגיאות שטויות
  • קושי בריכוז לאורך זמן
  • קושי בהקשבה בשיחות ארוכות
  • קושי במילוי מטלות והימנעות ממטלות הדורשות מאמץ מנטלי ממושך
  • איבוד תדיר של חפצים וציוד אישי
  • שכחנות בחיי היום יום

במקרים מסוימים, אך ממש לא בהכרח, מתלווה להפרעת הקשב גם הפרעת היפראקטיביות, וזו באה לידי ביטוי בחוסר שקט ומנוחה, בהתרוצצות, חוסר יכולת לשבת לאורך זמן גם כשזה מתבקש, נטייה להפריע במשחקים ותהליכים חברתיים, דיבור מרובה ונטייה להציק לאחרים ולקטוע את דבריהם.

כיצד מבוצע אבחון של הפרעות קשב וריכוז?

תהליך האבחון הוא אינו תהליך מדעי מדויק, והוא נשען הרבה על עדויות ההורים, הילד והצוות החינוכי על התנהגות הילד. תהליך האבחון עצמו כולל 5 שלבים:

  1. הערכה התפתחותית במסגרתה נבחן השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד, והתאמתו לגילו הביולוגי
  2. בדיקה קלינית במסגרתה נערך ראיון של הקלינאי עם הילד וההורים, ומבוצעות בדיקות גופניות, נוירולוגיות וקוגניטיביות
  3. מילוי שאלונים על ידי ההורים והצוות החינוכי – שאלונים סובייקטיביים המתמקדים בהתנהגות הנצפית של הילד. סוגי מבחנים מובילים כוללים את שאלון ונדרבילט, קונורס, CBCL Du-Paul
  4. מבחן ממוחשב – מבחן TOVA (Test of Variables of Attention) במהלכו צופה הילד בצג מחשב, ונבחנת תגובתו לגירוי ספציפי ויכולתו להתעלם מגירוי אחר
  5. סיכום והמלצות הרופא – בשלב זה ניתנות תוצאות האבחון להורים ולצוות החינוכי

כיצד מטפלים בהפרעות קשב וריכוז?

הטיפול בהפרעות קשב וריכוז מורכב משלושה מרכיבי מפתח:

  • טיפול תרופתי – טיפול יעיל נגד הסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז. לאורך השנים זכה טיפול זה לשם רע, אך חשוב לומר שהתאמה נכונה של התרופה והמינון לכל ילד או מבוגר, מבטיחה תוצאות מיטביות ללא כל בעיה נלווית
  • טיפול התנהגותי – תרגול התנהגויות חדשות והגברת מודעות להתנהגויות סימפטומטיות
  • טיפול רגשי – הגברת מודעות לרגשות הפנימיים ותרגול שליטה ואוורור רגשות

את הטיפול ניתן להשלים גם באמצעות תזונה נכונה ואף טיפולים משלימים כדוגמת ביו-פידבק. חשוב מאוד לנסות מגוון טיפולים ולבחון אילו מתוכם עובדים טוב יותר עבור הילד או המבוגר. כמו כן, על פי חוק, ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז זכאים להקלות שונות בתהליך הלימודי על מנת להבטיח את התאמת הדרישות הפדגוגיות לבעיה ממנה הם סובלים.

עיצוב קו הלסת
עיצוב קו הלסת ללא ניתוח

עיצוב קו הלסת באמצעות חומר מילוי נחשב לאחת הפרוצדורות המבוקשות והפופולאריות ביותר בתחום האסתטיקה של הפנים, ולא בכדי. קו הלסת מעניק לפנים את המסגרת והגבולות,